I dag spreder nyheder sig som steppebrande på sociale medier.
Alle kan skrive nyheder til sine følgere, og alle kan dele hvad de har lyst til online til deres venner. Det har åbnet for en ny markedsføringform – viral markedsføring.
For har du hvad, der skal til for at lave et viralt budskab, kan du for meget få annoncekroner få for mange tusinders kroners reach.
Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at viral markedsføring ikke er nogen simpel disciplin. Det kræver nemlig, at man kender sin målgruppe utroligt godt, samt at man ved hvilkt budskab de finder interessant.
Men hvad er viral markedsføring egentligt? I denne artikel forklarer vi hvad viral marketing er, og hvordan du kan bruge det i din egen markedsføring. Vi har også inkluderet nogle viral markedsføring eksempler, som du kan bruge i dit arbejde.
Sig noget kontroversielt eller nyt med viral markedsføring
For at få noget til at gå viralt, skal du ofte være villig til at sige noget kontroversielt, eller sige noget nyt eller uventet.
For ofte når virksomheder kommer i offentligt stormvejr, følger der ofte meget omtale med. Men nej – du skal ikke gå ud og sige noget så kontroversielt, at du lander i en shitstorm, men derimod noget, som får folk til at kommentere og reagere.
Eksempel: Et eksempel på viral markedsføring, hvor en virksomhed sagde noget kontroversielt, som
gav dem utroligt meget omtale var, da Nike publicerede deres annonce med Colin Kaepernick, som nægtede at knæle under nationalsangen ved NFL.
Selvom det fik sindene i kog hos mange mennesker, var det ikke kontroversielt nok til, at folk droppede Nike, men derimod blot nok til, at det blev delt igen og igen online.
Det endte faktisk med, at Nike’s aktie nåede en helt ny top på 83 dollars pr. aktie, simpelthen på baggrund af reklamestuntet.
Læs også: Sådan kan du spare på strømmen i din virksomhed
Viral Marketing sker ofte altid på sociale medier
Som nævnt har de sociale medier fuldstændig ændret landskabet for markedsføring.
Så når man spørger om hvad er viral markedsføring , så er svaret heller ikke længere det samme, som det var for 30 år siden.
Så når du forsøger at sprede et viralt budskab, så husk at få det offentliggjort på Facebook, Instagram og andre sociale medier, som du gør brug af i din virksomhed.
Der sker nemlig ofte en selvforstærkende effekt, når brugere på sociale medier deler dit indhold med deres venner, som derefter deler det videre med deres venner.
Eksempel: Et eksempel på hvordan et budskab er gået viralt online er helt klart ALS Ice Bucket Challenge. Dette var en challenge, som kørte rundt på sociale medier for et par år siden.
Denne challenge endte med at blive utrolig populær, fordi den blev delt igen og igen online på sociale medier, og dermed gjorde brug af viral marketing.
Vær klar på at det ikke virker første gang
Man kan læse meget om viral markedsføring på nettet, men i modsætning til mange andre ting er der ikke en eksakt opskrift.
Ofte kommer det også bare ned til tilfældigheder, om det bliver dit budskab, som går viralt.
Derfor skal du være klar på, at det ikke altid er første gang, at det kommer til at virke.
Så budskabet her er, at du skal være klar på at prøve igen med et nyt budskab, hvis det ikke virker første gang.